Módszereim

KATATÍM IMAGINATÍV KÉPÉLMÉNY  (KIP)

KIP terápiás módszer során saját belső képeket alkot a tudatalattink és ezek imaginatív (képzeleti) átdolgozása, ill. tudatos szintre emelése segít a fejlődésében, gyógyulásban.

Érzelmileg fontos múltbeli élményeink szimbólikus formában jelennek meg képzeletünkben, az ezekről való tudatos gondolkodás mozdítja elő a pszichés változást.

Érzelmi beállítódásunk, rosszul működő belső mintáink tudnak ezáltal változni.

A belső képek tulajdonképpen úgy jelennek meg, mintha nappali álomban lennénk, és ezek segítségével olyan lelki tartományokhoz is el tudunk jutni, ahová a szavakkal közvetlenül nehéz lenne.

A folyamat rövid relaxációval indul, ez segíti a belső képek megjelenését. A terapeuta arra kéri a klienst, hogy képzeljen el valamit (ezek meghatározott, célzott képek). Majd rákérdez az így megjelenő kép részleteire: színekre, formákra, hangokra, illatokra, környezetre, hangulatra. A terapeuta mozzanatról mozzanatra kíséri, támogatja a klienst ebben a világban. A kép leírása után beindul a képáramlás, a képen végzett képzeleti munka visszahat a jelen állapotra, a képi tartalmak saját életünkkel való tudatos összekapcsolása segíti a változást.

 



METAMORPHOSES MESETERÁPIA​

A Metamorphoses Meseterápia alaptézise, hogy a mesék által közvetített rend (világkép) segít rendezni saját világunk kibillenéseit, bizonytalanságainkra választ, irány mutatást kaphatunk.

A történetek, mesék az emberiség létezése óta velünk vannak. Történetekben örökítettük át a világról, az emberről és a kettő kapcsolatáról alkotott elképzeléseinket, tudásunkat a következő nemzedéknek. A mesék szájról szájra járva csiszolódtak, kristályosodtak ki tapasztalattá, képek, szimbólumok formájába sűrítik be mindazt, ami az emberrel megtörténhet élete során. Minden élethelyzetnek, az adott élethelyzetben megélt érzéseinknek megvan a maga mesei párja. Ezt megtalálva, a mesei képek segítségével, végig járhatjuk saját utunkat a mese szimbólumai, cselekvési mintái között, és azokat követve megtalálhatjuk, megalkothatjuk saját életünkben is a rendet.

A mese terápiás ereje abban rejlik, hogy egyszerre segít megnevezni képek segítségével a megnevezhetetlent és egyszerre mutat cselekvési mintákat, ösztönöz az aktivitásra, változásra.

A folyamat során a kliens élethelyzetét, élményvilágát, érzéseit megismerve mesét javaslok. Közösen haladunk a mesében, megkeressük a kapcsolódási pontokat a mesei szereplők, helyszínek és a kliens élete között. A mese szereplőit megismerve, a helyszíneket végig járva mintát kaphatunk arra, hogy saját életünkben mit kell tennünk, milyen sárkányt és hogyan kell legyőznünk, hogyan szerezhetjük vissza a Napot, hogyan találhatjuk meg a legszebbet magunkban.z, rájössz, hogy van, amit ki tudsz kerülni vagy átléped. Aztán a következő doboz halmot arrébb pakolod. Érdekes, így valahogy már nem is annyira lehetetlen! És már ott állsz a könyv előtt. Sikerült.

 



AUTIZMUS SPECIFIKUS TERÁPIA​

Az autizmus specifikus fejlesztések, terápiák három alappillérre épülnek: vizuális támogatás, kognitív-viselkedésterápiás megközelítés, strukturáltság.

Terápiás munkám során arra törekszem, hogy az autizmussal kapcsolatos tudásomat, autizmus specifikus eszközöket ötvözzem egyéb terápiás technikákkal. Így létrejött egy olyan keret, amiben helyet kapnak önismereti témák, stresszkezelő technikák tanulása, érzelmek felismerése és azokkal való bánásmód elsajátítása, hatékony kommunikáció megismerése. Ezáltal csökken a szorongás, javul a stressztűrő, stresszkezelő képesség, javulhatnak a társas kapcsolatok, fokozódik az önállóság.

Elsősorban olyan kamaszokkal, felnőttekkel dolgozom, akikben a saját elhatározás megérett arra, hogy önmagukkal, saját nehézségeikkel szembe nézzenek, erőforrásaikat felfedezzék.



COACHING​

Probléma és célorientált segítői folyamat. A jelenre, és jövőbeli tervekre fókuszál, a hatékonyságot tartja szem előtt. A kliens saját erőforrásait segít feltárni, hadrendbe állítani egy adott cél érdekében, legyen ez személyes, vagy üzleti cél.

Valami hiányzik. Rájössz, hogy egy rég elfeledett könyvre lenne szükséged, de valahol, valamikor elhagytad. Ahogy keresed, hogy hol lehet, egyszer csak ott állsz egy sötét szoba előtt. Tudod, hogy be kellene menned.

– Mi a célod? Mit szeretnél? – kérdezi a coach, aki ott áll mögötted.

– Bent van valami, amire szükségem van. De sötét van, nem tudok bemenni.

– Mi kellene ahhoz, hogy be merj menni? Mire lenne szükséged?

– Fény kellene.

– És mid van? Tudtál már korábban fényt csinálni valahogy?

– Igen, valahol a táskámban van egy zseblámpa. Megkeresem.

– Na így most milyen?

– Oh, ott egy kapcsoló, felkapcsolom a lámpát…. Csak egy sarkot világít meg. De látom, ott a könyv, amit keresek! Jó messze van.

– Szeretnél oda eljutni?

– Igen. De hogy?

– Mondtad, hogy van egy zseblámpád is.

– Tényleg! Így meg tudom világítani az utat, hogy oda jussak!

– És mit látsz?

– Akadályokat.

– Mi az első?

– Egy nagy asztal, de olyan homályos az alakja.

– Az asztalok sokfélék. Vannak kicsik, nagyok, szélesek, magasak, alacsonyak, kerekek. Van, ami üvegből van, van, ami fából. Ez itt milyen?

– Így már látom! Ez egy nagy, masszív, széles, fából készült asztal.

– Masszív asztal. Vajon elbírja a súlyodat?

– Azt hiszem igen. Tényleg, átmászom rajta. De akár alatta is átbújhatok, most látom, hogy nincs alatta semmi.

– És most milyen onnan az asztal túloldaláról? Látod a könyvet? Mi a következő lépés? – kérdi a coach az ajtóból.

És te elsorolod, hogy mit látsz. Vannak még homályos akadályok, de ahogy ő kérdezget, és te válaszolsz, egyre világosabbá válik, hogy mi minden van előtted. De még mindig úgy érzed ezzel a hatalmas bútor és doboz tömeggel nem tudsz mit kezdeni. Olyan soknak tűnik, hogy oda juss a könyvhöz…. A coach kérdezget tovább. Ahogy kérdez, rájössz, hogy van, amit ki tudsz kerülni vagy átléped. Aztán a következő doboz halmot arrébb pakolod. Érdekes, így valahogy már nem is annyira lehetetlen! És már ott állsz a könyv előtt. Sikerült.